Sportjaink
Ezen az oldalon rövid ismertetőket találsz az egyes sportokról. Ha hiányzik a listából egy sportág ne habozz, írd meg nekünk és mi felvesszük.
A-F

Programok
Ha tudsz egy jó programot, oszd meg velünk is !
Intézmények
Név Telefon Város
Külker Evez?s Klub 36 (1) 264 9482, 36 (30) 986 3533 Budapest III. kerület
Ganz Villamossági Evez?s Klub 36 (1) 240 2571 Budapest III. kerület
BIBIC Szabadid?s Vizisport SE. 36 (1) 243 2306 Budapest III. kerület
Ártér - Budapest III. kerület
Gy?ri Vízügy Spartacus Evez?s Klub 36 (96) 322 113 Gy?r
További intézményekért kattints ide !
Ha ismersz egy jó intézményt, ajánld nekünk is !
Evezés
Leírás
Az evezős sportág

1715 óta versenysport és az 1900-as párizsi olimpián már szerepelt a műsorszámok között (egy archív kép az 1928-as amszterdami olimpia kormányos kettes versenyszámának finiséről). Szabadban űzhető, a test teljes izomzatát megmozgatja, komoly technikai tudásra van szükség, egyszóval ideális sportág. Váltott- és párevezős hajók vannak, ami azt jelenti, hogy a versenyzők egy-vagy két lapáttal eveznek. A menetiránnyal háttal ülnek a versenyzők (kivéve a kormányost, ha van) és a lapátokon keresztül teljes testi erejükkel hajtják a hajót.

8 számban rendeznek versenyeket. 3 párevezős és 5 váltottevezős hajóegység van. A párevezős egységek: egypárevezős (szkiff), kétpárevezős (dubló) és a kormányos nélküli négypárevezős.
Váltottevezős egységek: kormányos nélküli kettes (non kox perror), kormányos kettes (kox perror), kormányos nélküli négyes, kormányos négyes és a nyolcas (mindig kormányossal).

A sportágnak férfi és női szakága van, mindkettő olimpiai sportág. 1968-ban a mexikói olimpián férfi kormányos nélküli négyesben Melis Antal, Csermely József, Sarlós György és Melis Zoltán ezüstérmes lett. Ők az a bizonyos ezüstnégyes, a magyar evezős sport eddigi legnagyobb sikerének kovácsai. Bronzérmet szerzett az 1908-as IV. londoni olimpián kormányos nyolcasban a Klekler A., Haraszthy Lajos, Szebenyi Antal, Éder Róbert, Hantzinger A., Váradi Jenő, Wampeitch T., Kirchknof Ferenc, Vasko K. összeállítású egység, illetve szintén Londonban az 1948-as XIV. olimpián kormányos kettesben a Szendey Antal, Zsitnik Béla, Zimonyi Róbert összeállítású hajó.

A versenytáv 2000 m, állóvizi, kijelölt (kibólyázott) pályán, amely lehet egy tavon, folyó holtágán, de lehet mesterségesen kialakított csatornában is. Magyarországon mesterséges pálya például a szegedi, Maty-éri gróf Széchenyi István evezős és kajak-kenu pálya, de a Velencei tavon az M7-es autópályához közel a tóban kialakított természetes versenypálya van.

Néhány szó a hajókról. Régebben fából (pl. cédrus), ma már szinte kizárólag műanyagból készülnek. Nagyon könnyűnek, de igen erősnek kell lennie. Az egypárevezős akár 14 kg is lehet és a nyolcas sem éri el a 100 kg-ot.

A hajók jellegzetességei: aluminiumból vagy fémből készült villák a műanyag tulipánokkak a lapátok számára, gurulóülés vezetősínnel, lábtartó (cipővel egybeépítve), zárt légszekrények, kormánylapát (kormányos nélküli egységekben valamelyik versenyző lábtartója van kialakítva a kormány mozgatásához). Az egy- és kétpárevezősnek nincs külön kormánylapátja.

A lapátok régebben fából, manapság szénszálas műanyagból készülnek. A lapát nyélből és tollból áll. A villához való csatlakozást a bőrözés (ez is műanyag manapság) és a bilincs szolgálja. A párevezős lapát 2,98-3 m hosszú és kb. 2 kg. A váltottevezős lapát 3,80-3,85 m hosszú és kb. 4 kg.

Az evezés tanulását a párevezéssel érdemes kezdeni, a váltottevezés elsajátítása több időt igényel. A versenyhajók eléggé labilis jószágok, ezért elég sok időbe telik biztosan megülni a hajót és billegésmentesen haladni. Rengeteg technikai feladattal lehet elsajátítani a hajóbiztonságot. Mivel csak a szkiff egyéni hajó, nagyon fontos a csapathajók legénységének kialakítása, együttes munkájának összehangolása. Több év alatt lehet igazán jó egységeket létrehozni, ahol mind technikailag, erőnlétileg és mentálisan is összecsiszolhatók az egyes sportolók.

A csapathajókban a versenyzőket a hajó orrától kezdődő számozással szokták jelölni. Ennél fogva a legmagasabb számú versenyző (pl. a nyolcasban a 8-as) az ún. vezérevezős, aki meghatározza az evezés tempóját. Hozzá kell igazodnia a többi versenyzőnek. Ő az, aki érvényesíteni tudja a verseny alatt alkalmazott taktikát, de nem árt, ha emberileg is vezéregyéniség tud lenni.

A kormányos egy szükséges kellék, aki az edző "kinyújtott keze". A szabályok szerint 50 kg súlyú lehet. Nyilván senki nem akar ennél több "pótsúlyt" magával vinni, ezért a kormányosok általában apró termetű, nagyszájú egyének. Ez utóbbi tulajdonság itt egyáltalán nem hátrány, hisz mind az edzések, mind a versenyek alatt neki kell a csapatot irányítani, buzdítani, a taktikai utasításokat kiadni és nem mellékesen még a hajót kormányozni. Nem is olyan egyszerű ám egyenesen menni, főként ha a kormányos előtt 8 "hústorony" tépi a vizet...
 
Forrás: